← Novější
Starší →

Management neboli řízení

7. dubna 2023 |
Doba čtení 3 min.
 Naučné

Co je management? Management je vlastně úplně obyčejné řízení.

Jelikož celá lidská společnost je založená na spolupráci více jednotlivců, řízení má své důležité místo v každé činnosti a v každé spolupracující skupině - od nejmenší jednotky, kterou může být třeba malá rodina, přes malé podniky, až po vládu státu, nebo dokonce vládu větších, než národních celků.

Bez řízení se každý jednotlivec může snažit, seč mu síly stačí, ale když se každý člověk snaží jiným směrem, kýžený výsledek společného snažení se nedostaví. A tady právě přichází prostor pro management, nebo chcete-li řízení.

Americký básník Carl Sandburg kdysi napsal:

Čas je tvoje největší bohatství. Dávej pozor, aby ho za tebe neutráceli jiní.

Obávám se, že mnoho manažerů je v současné době na velmi špatné úrovni, pokud se týče umění řídit, a proto nám všem, kteří se o něco snažíme, utrácejí náš drahocenný čas.

Přestože nejsem studovaný odborník v oblasti managementu, dovolím si zde uvést základní složky procesu managementu jako první a nepostradatelné podmínky kvalitního řízení. Ty se uvádí na začátku každého kurzu managementu, nicméně se na ně asi neklade dostatečný důraz, protože jinak bychom je viděli také v praxi. Což se děje jen zřídka.

Plánování

Plán je ve své podstatě konstruován jako seznam činností, které musíme provést, abychom dosáhli vytýčeného cíle. Tyto činnosti jsou seřazeny do určitého pořadí podle logiky jejich vzájemné návaznosti. [1]

Řečeno civilní mluvou jde o to, aby všichni zúčastnění věděli, kam směřují, jak jejich činnosti jdou za sebou, co a kdy si musí navzájem sdělit a předat, a jak vypadá konečný cíl. Činnost bez komunikovaného cíle je pouhým bezhlavým pobíháním a zbytečným utrácením času. Lidé totiž nejsou vševědoucí, aby si domysleli, co se po nich vlastně chce.

Organizování

Organizování poskytuje odpověď na otázku kdo a s jakými zdroji zabezpečí výkon plánovaných činností. Organizování vychází z principů dělby práce, specializace a koordinace. [1]

Každý člen skupiny musí vědět, jaké jsou jeho pravomoci a za co odpovídá. Musí vědět, kdy jeho práce začíná, co bude mít na začátku k dispozici, co je očekávaným výsledkem jeho práce a komu i k čemu výsledek jeho práce slouží. Nikdo nemůže dělat dobře svou práci, když neví, k čemu je to dobré a co se od jeho výstupů očekává.

Vedení

Vedení lidí spočívá v tom, že lidé přijmou plánované cíle za vlastní a snaží se o dosažení stanovených cílů aktivně, na základě vlastního rozhodnutí a s vysokým osobním nasazením. [1]

Všimněte si, prosím, jak je zřejmé, že nejdříve musíte mít plán (cíl), pak musí každý vědět, kde je jeho místo a kdy nastává jeho čas (organizace), a pak teprve můžete někoho motivovat.

Kontrola

Plán představuje ideální cestu ke zvolenému cíli. Některé faktory, které se v průběhu realizace plánu vyskytnou, často nebyly ani nemohly být známy při tvorbě plánu. Pokud je plán správný, je nutné sledovat odchylky od plánu a vhodně korigovat činnost zpět k optimální cestě k dosažení zvoleného cíle. Bez kontroly nelze řídit! [1]

Bez kontroly se může snadno stát, že se konečný cíl úplně ztratí a společné úsilí nevede k ničemu. Na základě kontroly přichází také zpětná vazba jednotlivci, zda správně pochopil svou úlohu, nebo zda může svůj příspěvek ke společnému cíli dále zlepšovat a tím usnadňovat práci ostatním.

Věřím, že naplnění jen těchto uvedených čtyř základních složek managementu by vedlo k ohromnému zvýšení produktivity práce na všech úrovních, a to je přesně to, co všichni moc potřebujeme. Jedině pak budeme moci pracovat kratší dobu a užívat si více volného času.

Jaroslava Krejčí

Použité zdroje:

[1] PITRA, Zbyněk, 2007. Základy managementu: (management organizací v globálním světě počátku 21. století). Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-86946-33-7.